Transmission

Answered by: Andreas & Ken


Fredag aften klokken fem minutter over syv gør jeg min entre på Billabong Bar i Århus, der denne aften (d. 23. marts) er fyldt til bristepunktet med sortklædte unge. Anledningen er releasefesten for Compos Mentis' andet album, "Gehennesis", der udkom den 26. marts på Mighty Music. Trommeslager Andreas Posselt fortæller om pladen:

"Titlen fortæller en del om konceptet. Det er et ordspil på ordene Gehenna og Genesis, altså helvede og skabelse. I vores fortolkning er helvede, Satan og det onde bare et fravær af det gode, paradis og Gud. Vi tænker ikke nødvendigvis på Gud som et symbol på religion, men som et symbol på enhedstanke, systemer, ideologi, kosmos etc. Gehennesis skal forstås som en mental tilstand, hvor man skaber sit eget helvede, forstået på den måde, at min frigør sig fra systemer, ideologi og moral. Nogle af teksterne handler om naturvidenskabelige teorier, nogle om eksistensfilosofi, nogle om religion. Den mentale tilstand, som titlen hentyder til, kan ses som en slags genfødsel, hvilket også er hvad vi prøver at vise på coveret med et voksent foster."

Så denne plade er altså mere kunstnerisk ambitiøs end forgængeren (Fragments of a Withered Dream fra 2003)?

"Ja, den er meget mere ambitiøs. Ikke mindst fordi, at da vi indspillede den første plade var vi mellem 19 og 21 år, og det gik meget hurtigt. Vi havde indspillet en demo, som vi fik mere succes med, end vi havde regnet med, og lige pludselig var der flere interesserede selskaber. Siden da har vi udviklet os meget som musikere og har kunnet tage ordentligt tilløb til at lave en meget helstøbt plade."

Forsanger Jesper Heinsvig åbner festen med at fortælle om pladen og åbner for hanerne til de gratis øl. Ikke overraskende er det især de våde varer, der vækker begejstring. Man må mase sig rundt på den lille bar, og det er imponerende, at det rent faktisk er lykkedes for bandet at stille deres instrumenter op i barens fjerne ende. Det manglende albuerum forhindrer dog ikke en gruppe fans i at headbange, da bandet begynder en kort koncert med en håndfuld numre fra "Gehennesis".

Det er varmt. Nærmest ulideligt varmt. Og da der ingen scene er at finde, er det så godt som umuligt at se bandet. Ikke desto mindre er stemningen umådeligt positiv, mens Compos Mentis tæsker sig igennem en række benhårde metalsange, ført an af Jesper Heinsvigs raspende skrig. Lyden er overraskende klar på baren, der bestemt ikke er bygget til metalkoncerter.

"Jesper sang åbenbart med en brækket tå, har vi fundet ud af", griner Andreas Posselt. "Han havde taget noget smertestillende og opdagede først bagefter, at den var brækket."

Klistermærkerne på pladen sammenligner Compos Mentis med Dark Tranquillity, Dimmu Borgir og tidlig In Flames. Hvad har I at byde på, som de ikke har?

"Det er langt bedre!", siger guitarist Ken Holst med et glimt i øjet. "Vi spiller ikke så stærkt som de gør. Vi fokuserer på, at hvert nummer skal fungere i sin helhed, og det betyder, at vi vælger det tempo, som det fungerer bedst i. Vi har nogle ret komplekse sange, som lyder bedst i et langsommere tempo." Andreas Posselt uddyber: "Vi bryder lidt med vers-omkvæd strukturen, og vores lyd og stemning er mere black metal-præget end de svenske melodeath bands. Vores guitarist Ryan læser klassisk guitar på konservatoriet, og musikken har præg af romantiske rødder."

I har selv finansieret indspilningen af pladen. Det må betyde, at I har en vis selvsikkerhed mht. jeres musik?

"Det har vi helt sikkert. Vi havde faktisk lavet en promo først, men vi fik kun nogle ret kedelige kontraktforslag tilbage på den." Ken Holst fortsætter: "I dag er man nærmest nødt til at komme med et færdigt produkt til selskaberne, som har meget at vælge og vrage imellem. Det er svært at komme igennem i dag, også i Danmark. Der er virkelig mange gode demo-bands i Danmark i dag, men det er svært at komme frem på bare en demo. Så hvis man virkelig vil frem er man nødt til at satse nogle penge på det."

Er det så en styrke for det enkelte band, at der er så stærk en undergrundsscene i dag? Sidder man aldrig og tænker: Gid, konkurrencen ikke var så skarp?

"Det kan man da godt komme til at tænke. Men jeg hælder mere til at tro, at det generelt er sundt. Metalscenen har fået større kontakt med omverdenen, som man f.eks. kan se med Volbeat, og jo flere der bevæger sig over mod den hårdere musik, jo bedre. Det kan være, nogle af dem begynder at høre Compos Mentis en dag", siger Andreas Posselt.

Det er nok næppe på Billabong Bar, bandet får omvendt mange, for publikum består nærmest udelukkende af metalheads, hvoraf en stor del bare varmer op til nattens udskejelser. Men Compos Mentis har over ti år på bagen og ved, hvordan man fastholder et metalpublikums opmærksomhed på en tidlig aften, hvor en stor del skal videre til koncert med Koldborn på Fabriken. Fællesskål. Ølbælningskonkurrence. Billigt merchandise efter koncerten. Sådan!

Alligevel er det for undertegnede lidt af en lettelse, da det tynder ud i publikum efter koncerten (utvivlsomt hjulpet på vej af, at man skal til at betale for sine drikkevarer). Bandet hygger sig blandt gæsterne, signerer cd'er og merchandise og lader alkoholen flyde i stride strømme.

Ken Holst slutter: "Gehennesis er en kompleks plade, som tager tid at lære at kende. Det er nok ikke en plade, som man sætter på en lørdag aften sammen med vennerne og fester igennem til."

Alligevel formåede Compos Mentis på overbevisende maner at kickstarte en våd fredag aften.