Lydhoer (DK)
Grade: 3/6
Compos Mentis' andet album ”Gehennesis” er på banen som opfølger til
succesen ”Fragments of a whitered dream” fra 2003. Gehennesis er en
sammensætning af de hebraiske ord for helvede og skabelse.
Sammensætningen skal således forstås som et modsætningsfyldt sted hvor
absolutte størrelser forkastes til fordel for et Nietzsche-univers,
hvor hver enkelt person skaber sine egne meninger i en foranderlig
virkelighed. Forholdsvis ambitiøst projekt må man sige, som både slår
igennem lyrisk og musikalsk. Lyrikken er i top: meget stemningsfuldt
inspireret af digte fra middelalderen og til nyere tid, fx Goethes
Faust. Det skaber en troværdig dyster stemning, der er ærlig overfor
temaet. Samtidig ligger Jesper Heinsvigs vokal i et slags
Smegul/gollum-leje, hvilket endnu mere understreger skivens
dualitetstema.
Musikalsk er skæringerne generelt også inspireret af gamle
klassikere a la Beethovens femte symfoni. Desværre holder denne idé
ikke vand, fordi de musikalske temaer simpelthen er for kedelige. Og
når de ikke er kedelige, er de bare mislykkede, som fx forsøget på at
mixe dobbeltpedal og piano. Enkelte gode idéer er der dog, som fx en
innovativ anvendelse scratch på vokalen, og pludselige fades undervejs.
Det absolut bedste er dog det imponerende kor især i det afsluttende
instrumentale - om man så må sige - tittelnummer.
At lægge et koncept over sine kompositioner er normalt en vældig
interessant, sund og udviklende proces, men hvis ikke resultatet bliver
godt, ja så dur det jo ligesom ikke til noget. Tekst og vokalmæssigt
fungere det, men musikalsk er numrene simpelthen for lidt varierende.