Lydhoer (DK)

Grade: 3/6


Compos Mentis' andet album ”Gehennesis” er på banen som opfølger til succesen ”Fragments of a whitered dream” fra 2003. Gehennesis er en sammensætning af de hebraiske ord for helvede og skabelse. Sammensætningen skal således forstås som et modsætningsfyldt sted hvor absolutte størrelser forkastes til fordel for et Nietzsche-univers, hvor hver enkelt person skaber sine egne meninger i en foranderlig virkelighed. Forholdsvis ambitiøst projekt må man sige, som både slår igennem lyrisk og musikalsk. Lyrikken er i top: meget stemningsfuldt inspireret af digte fra middelalderen og til nyere tid, fx Goethes Faust. Det skaber en troværdig dyster stemning, der er ærlig overfor temaet. Samtidig ligger Jesper Heinsvigs vokal i et slags Smegul/gollum-leje, hvilket endnu mere understreger skivens dualitetstema.
Musikalsk er skæringerne generelt også inspireret af gamle klassikere a la Beethovens femte symfoni. Desværre holder denne idé ikke vand, fordi de musikalske temaer simpelthen er for kedelige. Og når de ikke er kedelige, er de bare mislykkede, som fx forsøget på at mixe dobbeltpedal og piano. Enkelte gode idéer er der dog, som fx en innovativ anvendelse scratch på vokalen, og pludselige fades undervejs. Det absolut bedste er dog det imponerende kor især i det afsluttende instrumentale - om man så må sige - tittelnummer.
At lægge et koncept over sine kompositioner er normalt en vældig interessant, sund og udviklende proces, men hvis ikke resultatet bliver godt, ja så dur det jo ligesom ikke til noget. Tekst og vokalmæssigt fungere det, men musikalsk er numrene simpelthen for lidt varierende.